close
تبلیغات در اینترنت
نت ها، کلیدها، میزان و ...

آموزش گام به گام نت .

تعريف نت :  

دايره يا بيضي کوچکي است که صداهاي موسيقي را با ان نشان مي دهند که داراي هفت اسم وهفت شکل و هفت صدا مي باشد.  ما براي نواختن هر سازي  از نت استفاده ميکنيم که ما به طور کلي در موسيقي هفت نت داريم که عبارتند: 1 - دو   2- ر   3- مي   4- فا   5- سل   6- لا   7- سي

شکل نت هاي موسيقي :

چون کشش صداهاي موسيقي يک اندازه و يکنواخت نيست بنابراين نتهاي موسيقي به اشکال مختلف (هفت شکل)درامده اند و هر کدام کشش صداي نت را از حيث مدت زمان کشش معين مي کنند. در شکل زير من همه اشکال نتها را نمايش داده ام و اسم انها به ترتيب از راست به چپ برايتان شرح مي دهم و در پايان تو ضيحات کامل را متذکر مي شوم. پس نتها عبارتند از:

1- اولين نت از راست که با رنگ آبي مشخص است وداراي دو چنگک هست دولاچنگ نام دارد.

2- دومين نت از راست که با رنگ قرمز مشخص است وداراي يک چنگک هست چنگ نام دارد.

3- سومين نت از راست که با رنگ سبز مشخص است نت سياه نام دارد.                                  

4- چهارمين نت از راست که با رنگ صورتي مشخص است نت سفيد نام دارد.                        

5- پنجمين نت از راست که با رنگ صورمه اي مشخص است نت گرد نام دارد.                            

 

 

 حروف موسيقي :

همان طور که براي خواندن و نوشتن هر زبان الفبا و قواعدي وجود دارد براي خواندن و نوشتن موسيقي هم علامات و قواعدي وجود دارد که کليه صداهاي موسيقي را به وسيله آنها مي نويسند و مي خوانند.

 

 

 


 

5 خط حامل در موسيقي :                                         

عبارتند از 5 خط مساوي و موازي که به فاصله هاي مساوي از يکديگر قرار دارند

 چند نکته در مورد خطوط حامل :

1- خط اول حامل را از طرف پايين به بالا حساب مي کنيم يعني اولين خط پايين ترين خط است.

2- به وسيله خطوط حامل 11 نت(11 صدا) بطوريکه  5 نت روي خط و 4 نت بين خط و2 نت يکي در بالا ديگري در پايين حامل نشان مي دهند.

3 - زير و بم صداي موسيقي را به وسيله حامل نشان مي دهند به اين نحو که هر چه نتهاي موسيقي به طرف بالا حرکت مي کنند صداي انهانسبت به نت قبلشان زيرتر مي شوند و به عکس.

 آ شنايي با مفهوم کشش (ديرند) در ويلن :

با گوش کردن دقيق يک ملودي مي توان احساس کرد که اصوات ملودي گاه کوتاه تر و گاه کشيده تر ونيز در لحظه اي زير و در لحظه اي ديگر بم هستند .


 

 

 کشش (ديرند)(note value ) :

کشش يعني « زماني » که هر صداي موسيقايي ادامه مي يابد . مثلا اگر آرشه را مدت درازي روي سيم ويلن يا کمانچه بکشيم ، صداي حاصل البته کشيده تر از صدايي است که با کشيدن آرشه به مدتي کمتر پديد مي آيد . در خط موسيقي ، کشش هاي متفاوت اصوات را با شکل هايي مشخص نشان مي دهند .

 

جدولي براي شکل نت ها از لحاظ کشش :

 نام نت

مقدار کشش

نسبت زماني نت ( در مقايسه با گرد )

گرد

معيار اندازه گيري

1/1

سفيد

نصف گرد

2/1

سياه

نصف سفيد (يک چهارم گرد) 

4/1

چنگ

نصف سياه

8/1

دولاچنگ

نصف چنگ

16/1

سه لاچنگ

نصف دولاچنگ

32/1

چهارلاچنگ

نصف سه لاچنگ

64/1

 

ميزان :

 در موسيقي نشانه هايي براي مشخص کردن دوره ها و تعداد ضرب در هر دوره و تشخيص همه نکته هاي وابسته وضع شده است . هر دوره بوسيله خطي عمودي که حامل را قطع مي کند از دوره هاي پيش و پس از خود جدا مي شود . محتواي ميان هر دو خط عمودي را ميزان ، و خط هاي عمودي را خط ميزان مي نامند.بنابراين محتواي ميزان عبارت است از تعداد ضرب ها در هر دوره و جاي ضرب هاي قوي و ضعيف .به عبارت ديگر تعدادي نت که در يک ظرف زماني جاي مي گيرند ميزان را تشکيل مي دهند .


 

 

 کليدها :

کليدها براي مشخص کردن اسامي نتها روي خطوط حامل قرار مي گيرند.

- کليدها بر سه قسم هستند:1- فا  2- دو  3- سل

- کليدها روي خط حامل قرار مي گيرند نه بين انها

- کليدها هميشه در سمت چپ حامل قرار مي گيرند.

- کليد فا :

هميشه روي خط سوم و چهارم حامل قرار مي گيرد.

- کليد دو :

هميشه روي خط اول و دوم و سوم و چهارم حامل قرار مي گيرد.

- کليد سل :

هميشه روي خط  دوم  حامل قرار مي گيرد.

فايده کليدها :

کليد روي هر خطي که قرار گيرد نام خودش را به نتي مي دهد که روي ان خط حامل قرار دارد و بقيه نتهاي بالا و پايين حامل را از روي ان نت مشخص شده نشان مي دهند.


 

 

 خطوط اضافي يا حاملهاي فرعي خطوط تکميلي :

گاهي اتفاق مي افتد که صداهاي موسيقي از حامل اصلي تجاوز ميکند و چون حامل اصلي براي نشان دادن کليه اصوات کافي نمي باشد بنابراين براي نشان دادن صداهاي زيرتر و بم تر به موازات خطوط حامل اصلي خطوط مقطع کوچکي به کار مي رود و صداهاي زير و بم را با ان خطوط نشان مي دهند.

منابعي که مورد استفاده نگارنده واقع شده اند عبارتند از: 1- آشنايي با ويلن تاليف رابين استاول ترجمه پيام روشن 2- درک و دريافت موسيقي تاليف راجر كيمي ين ترجمه حسين ياسني 3- موسيقي سمفونيك تاليف ادوارد داونز ترجمه علي اصغر بهرام بيگي 4- فرهنگ جامع اصطلاحات موسيقي گردآوري- ترجمه و تاليف فريدون ناصري 5- ساز شناسي : پرويز منصوري 6- همه چيز در باره ارکستر سمفونيك وآنچه اجرا مي کند : برلينز كامينز ترجمه حسن الفتي 7- اصول نوازندگي ويلن تاليف و ترجمه ابرهيم لطفي 8- خودآموز موسيقي : كينگ پالمر ترجمه بهروز وجداني 9- چگونه يك پاتيتور اركستر را بخوانيد : ادوارد ليندن برگ ترجمه و تاليف فريدون ناصري 10- سازهاي زهي : مرتضي سرآباداني علاوه بر منابع فوق از آموخته ها و تجارب شخصي - مقالات جرايد - اينترنتو ... استفاد شده است.

 



نوع مطلب : نت های موسیقی ,
برچسب ها : 0 ,
نوشته شده در جمعه 31 ارديبهشت 1389 توسط ساهره| تعداد بازدید : 2983


درباره وبلاگ

آرشيو وبلاگ
نظرسنجي
آمار وبلاگ
افراد انلاین : 1
کل بازديد : 31009
بازديد امروز :8
بازديد ديروز : 1
ماه گذشته : 41
هفته گذشته : 8
سال گذشته : 442
تعداد کل پست ها : 20
نظرات : 1

پشتیبانی قالب


Powered By
rozblog.co.tv